Ogrˇd Jane Austen

Strona poÂwiecona Jane Austen

Nie jeste zalogowany.

Og│oszenie

#1 2006-09-04 11:23:36

kitty
U┐ytkownik

Witaj szkoło!...

HerMia, dzisiaj koniec naszej wolno┼Ťci :cry:

Offline

 

#2 2006-09-05 06:33:19

Marija
U┐ytkownik

Re: Witaj szkoło!...

lol Ja ju┼╝ zapomnia┼éam o grozie pocz─ůtku wrze┼Ťnia, hehe... Najwy┼╝ej w┼éos mi si─Ö je┼╝y, ┼╝e blisko koniec roku, a tu plan pracy jakby bardziej le┼╝y ni┼╝ idzie lol lol OJ, dziewczyny, ale Wam dobrze big_smile

Offline

 

#3 2006-09-05 09:52:23

AineNiRigani
U┐ytkownik

Re: Witaj szkoło!...

a ja zawsze z mi┼é─ů ch─Öcia sz┼éam do szko┼éy. Mo┼╝e to chodzi┼éo o stosunek do tej instytucji? Dla mnie to by┼éo g┼éownie spotkania z przyjaci├│┼émi, kolegami, znajomymi. A ┼╝e trzeba sie czego┼Ť nauczyc (od czasu do czasu, aczkolwiek nie za cz─Östo big_smile), jak─ů┼Ť klas├│wk─Ö czy kartk├│wk─Ö napisa─ç. Po prostu efekt uboczny.


Nawet kojot na kamieniu mo┼╝e dosta─ç wilka...
http://swiataine.blogspot.com/

Offline

 

#4 2006-09-05 10:10:47

kitty
U┐ytkownik

Re: Witaj szkoło!...

a ja trac─Ö doby humor jak tylko pomy┼Ťl─Ö co mnie czeka w tym roku
(egzaminy gimnazjalne) i o tym, ┼╝e cho─ç do tego s─ůdnego dnia zosta┼éo du┼╝o czasu ( przynajmniej dla nas uczni├│w ) to dla nauczycieli ├│w termin jest niedaleki i od dzisiaj nas nim strasz─ů. No i oczywi┼Ťcie nie musz─Ö wspomina─ç, ┼╝e czeka mnie o wiele wi─Öcej nauki :cry: Dobrze, ┼╝e mam chocia┼╝ lektury JA na pocieszenie, ale czy znajd─Ö czas, aby si─Ö nimi rozoszowa─ç do woli? :?

Offline

 

#5 2006-09-05 10:30:55

AineNiRigani
U┐ytkownik

Re: Witaj szkoło!...

To wam uczniom wydaje się, ze termin jest odległy. Zejdzie jak z bicza strzelił. Nawet nie obejrzysz, a tutaj już Gwiazdka i egzamin próbny, a potem myk-myk i egzamin będzie jutro.
Pamietam jak było z matura big_smile


Nawet kojot na kamieniu mo┼╝e dosta─ç wilka...
http://swiataine.blogspot.com/

Offline

 

#6 2006-09-05 11:03:54

megg
U┐ytkownik

Re: Witaj szkoło!...

Oj z matur─ů by┼éo by┼éo .....Zw┼éaszcza od studni├│wki czas r─ůbn─ů┼é nie wiadomo kiedy. Ale chyba nie pocieszy┼éy┼Ťmy Kitty....... :oops:

Offline

 

#7 2006-09-05 11:29:06

pak4
U┐ytkownik

Re: Witaj szkoło!...

A mamy pociesza─ç Kitty? Z mojego do┼Ťwiadczenia wynika, ┼╝e im wi─Öcej nauczyciele strasz─ů, tym mniej wymagaj─ů. Co nie znaczy, ┼╝e nie trzeba si─Ö uczy─ç smile Bo trzeba si─Ö uczy─ç i to systematycznie! tongue


Oddaj wierzbie
Ca┼é─ů nienawi┼Ť─ç, ca┼ée po┼╝─ůdanie
Twego serca.

Basho (1644-1695)

Offline

 

#8 2006-09-05 11:40:37

megg
U┐ytkownik

Re: Witaj szkoło!...

A tam systematycznie! To zale┼╝y od cz┼éowieka-jak wie, ┼╝e da sobie rad─Ö w dwa dni z materia┼éem, to nie powinien si─Ö martwi─ç. Ja zawsze zna┼éam swoje mo┼╝liwo┼Ťci i uczy┼éam si─Ö tego, czego chcia┼éam i co najbardziej wpasowywa┼éo si─Ö w moje zainteresowania, a wszystko inne zostawia┼éam na ostatni─ů chwil─Ö i dobrze,a nawet bardzo dobrze na tym wysz┼éam wink Zatem ja powiedzia┼éabym chyba, ┼╝e trzeba si─Ö nauczy─ç uczy─ç i pozna─ç swoje mo┼╝liwo┼Ťci przyswajania. I oczywi┼Ťcie-nale┼╝y wiedzie─ç, co trzeba pomin─ů─ç smile

Offline

 

#9 2006-09-05 11:43:42

AineNiRigani
U┐ytkownik

Re: Witaj szkoło!...

a mia┼éy┼Ťmy? big_smile


Nawet kojot na kamieniu mo┼╝e dosta─ç wilka...
http://swiataine.blogspot.com/

Offline

 

#10 2006-09-05 11:46:14

pak4
U┐ytkownik

Re: Witaj szkoło!...

No... w takim razie pomaga┼éa mi pewna, (na pewno nie przesadna wink ) systematyczno┼Ť─ç. Cho─ç z drugiej strony uwa┼╝a┼éem, ┼╝e takie definicje matematyczne, na przyk┼éad, to sobie wymy┼Ťl─Ö na poczekaniu przy tablicy i si─Ö wcale ich nie uczy┼éem smile I te┼╝ na tym dobrze wyszed┼éem smile

W ka┼╝dym razie -- trzeba zna─ç siebie (ja mam chyba lepsz─ů pami─Ö─ç s┼éuchow─ů -- na studiach bardzo du┼╝o dawa┼éo mi s┼éuchanie wyk┼éad├│w) i zna─ç swoje mo┼╝liwo┼Ťci. A potem to stosowa─ç w nauce.


Oddaj wierzbie
Ca┼é─ů nienawi┼Ť─ç, ca┼ée po┼╝─ůdanie
Twego serca.

Basho (1644-1695)

Offline

 

#11 2006-09-05 12:08:56

AineNiRigani
U┐ytkownik

Re: Witaj szkoło!...

W ka┼╝dym razie -- trzeba zna─ç siebie (ja mam chyba lepsz─ů pami─Ö─ç s┼éuchow─ů -- na studiach bardzo du┼╝o dawa┼éo mi s┼éuchanie wyk┼éad├│w) i zna─ç swoje mo┼╝liwo┼Ťci. A potem to stosowa─ç w nauce.

To te┼╝ racja. Ja jestem typowym czuciowcem z pobocznym wzrokowcem.
Przede wszystkim musze mieć nastrój. Jak go nie mam - wszystko idzie jak po grudzie. Jak mam - jak nóż w masło.
Ale musze widziec tekst, obraz, ┼╝eby zapamietac. Je┼Ťli wyk┼éad by┼é ciekawy mia┼éam tak dok┼éadne notatki jak nikt na roku (dobra pamie─ç u┼éatwia), ale jak nudny to po prostu spa┼éam (je┼Ťli ju┼╝ na niego posz┼éam).
A do matury uczy┼éam si─Ö tu┼╝ po pisemnej - tydzie┼ä przed ustn─ů big_smile He he. Tak mnie chwila nasz┼éa. Tak og├│lnie, to musze mie─ç n├│┼╝ na gardle ┼╝eby zechcia┼éo mi si─Ö uczy─ç na egzamin. Czy┼╝bym lubia┼éa sytuacje ekstremalne? big_smilebig_smilebig_smilebig_smile


P.S. Tak swoj─ů drog─ů to jednak dziwne. Gen eralizuj─ůc, faceci s─ů wzrokowcami, a kobiety s┼éuchowcami. Ja jestem czuciowce,


Nawet kojot na kamieniu mo┼╝e dosta─ç wilka...
http://swiataine.blogspot.com/

Offline

 

#12 2006-09-05 12:53:11

kitty
U┐ytkownik

Re: Witaj szkoło!...

No ca┼ékiem ciekawa dyskusja wywi─ůza┼éa si─Ö z tego mego biadolenia yikes
ale zapewniam, ┼╝e moje skargi nie wynikj─ů z niech─Öci do nauki, tylko z przej┼Ťciowego powakacyjnego lenistwa, kt├│re nied┼éugo zniknie 8)
nie mog─Ö si─Ö r├│wnie┼╝ zgodzi─ç, ┼╝e "pogr├│┼╝ki" naszych nauczycieli to tylko strachy na lachy, bo oni na og├│┼é dotrzymuj─ů s┼éowa
ju┼╝ w tym tygodniu zapowiedzieli kartk├│wki
ale no c├│┼╝ wszyscy jako┼Ť przez to przechodz─ů wi─Öc uszy do g├│ry smile
rozumiem tak┼╝e, ┼╝e doros┼éo┼Ť─ç nie jest usypana r├│┼╝ami i ciesz─Ö si─Ö ostatkami dzieci┼ästwa, w tym r├│wnie┼╝ szko┼é─ů smile

Offline

 

#13 2006-09-05 19:41:33

pak4
U┐ytkownik

Re: Witaj szkoło!...

ale zapewniam, ┼╝e moje skargi nie wynikj─ů z niech─Öci do nauki, tylko z przej┼Ťciowego powakacyjnego lenistwa, kt├│re nied┼éugo zniknie 8)

Znam ten b├│l, bo te┼╝ si─Ö dopiero "budz─Ö" po urlopie... A ┼╝e mam du┼╝─ů swobod─Ö w pracy (co nie przeszkadza, ┼╝e co jaki┼Ť czas oceniaj─ů mnie prze┼éo┼╝eni sad ), to zazdroszcz─Ö kogo┼Ť, kto potrafi do roboty pogoni─ç smile

nie mog─Ö si─Ö r├│wnie┼╝ zgodzi─ç, ┼╝e "pogr├│┼╝ki" naszych nauczycieli to tylko strachy na lachy, bo oni na og├│┼é dotrzymuj─ů s┼éowa
ju┼╝ w tym tygodniu zapowiedzieli kartk├│wki

A! Kartk├│wki! Kartk├│wki, to si─Ö zgodz─Ö big_smile Ja mia┼éem na my┼Ťli takie og├│lne straszenie big_smile
IMHO najlepsi s─ů nauczyciele, kt├│rzy s─ů 'r├│wni'. Nie maj─ů zryw├│w, typu 'teraz to ja was naucz─Ö!', a potem okres├│w letargu, tylko organizuj─ů regularne kartk├│wki, raz na dwa tygodnie smile

rozumiem tak┼╝e, ┼╝e doros┼éo┼Ť─ç nie jest usypana r├│┼╝ami i ciesz─Ö si─Ö ostatkami dzieci┼ästwa, w tym r├│wnie┼╝ szko┼é─ů smile

Ale to powa┼╝nie brzmi smile Na wszystko jest czas, jak powiada Eklezjasta, wszystko ma dobre i z┼ée strony. Ale, ale -- przed Tob─ů jeszcze opr├│cz szko┼éy, chyba okres studi├│w? W dzisiejszych czasach mo┼╝na pozosta─ç dzieckiem do ca┼ékiem zaawansowanego wieku big_smile
W ka┼╝dym razie, wszystkim kt├│rzy zaczynaj─ů rok szkolny, ┼╝ycz─Ö powodzenia!


Oddaj wierzbie
Ca┼é─ů nienawi┼Ť─ç, ca┼ée po┼╝─ůdanie
Twego serca.

Basho (1644-1695)

Offline

 

#14 2006-09-05 19:42:17

megg
U┐ytkownik

Re: Witaj szkoło!...

Czyżbym lubiała sytuacje ekstremalne? big_smilebig_smilebig_smilebig_smile

Czy┼╝by┼Ťmy by┼éy spokrewnione??? roll

Ja jestem bardziej chyba wzrokowcem-jak si─Ö ucz─Ö, zawsze co┼Ť pisz─Ö, podkre┼Ťlam albo bazgrz─Ö. Wszystkie moje kser├│wki maj─ů na marginesach komentarze, przewa┼╝nie g┼éupkowate, ksi─ů┼╝ki narazie oszcz─Ödzam, ale ju┼╝ zacz─Ö┼éam podkre┼Ťla─ç, wi─Öc mo┼╝liwe, ┼╝e zaczn─Ö je beszcze┼Ťci─ç.........

Offline

 

#15 2006-09-05 20:18:52

AineNiRigani
U┐ytkownik

Re: Witaj szkoło!...

jest taki prosty test na to aby sie sprawdzic kim jestes. Nawet online sie sprawdzi big_smile
skontaktuj sie ze mna na GG big_smile


Nawet kojot na kamieniu mo┼╝e dosta─ç wilka...
http://swiataine.blogspot.com/

Offline

 

#16 2006-09-05 22:54:22

megg
U┐ytkownik

Re: Witaj szkoło!...

Ju┼╝ si─Ö robi big_smile

Offline

 

#17 2006-09-06 08:24:49

Marija
U┐ytkownik

Re: Witaj szkoło!...

I co Wam wyszło? Zagubione w dzieciństwie siostry bliźniaczki? lol wink

Offline

 

#18 2006-09-06 16:14:34

kas1a
U┐ytkownik

Re: Witaj szkoło!...

A ja mia┼éam do┼Ť─ç nudne wakacje, posz┼éam do szko┼éy, a tu od razu co┼Ť si─Ö dzieje, np lampy lec─ů z sufitu w czasie lekcji. big_smile lenistwo ju┼╝ mnie z┼éapa┼éo i raczej nie pu┼Ťci...


gg:5910992

Do not delay joy

Offline

 

#19 2006-09-06 17:10:01

kitty
U┐ytkownik

Re: Witaj szkoło!...

pak4, dzi─Öki za ┼╝yczenia i m─ůdre refleksje
w og├│le wszystkie dodali┼Ťcie mi otuchy
przynajmnij wiem, ┼╝e mog─Ö sobie troch─Ö ponarzeka─ç i znajd─ů si─Ö osoby, kt├│re mnie zrozumiej─ů big_smile

Offline

 

#20 2006-09-06 22:51:30

Katarzyna
U┐ytkownik

Re: Witaj szkoło!...

A ja prosz─Ö w takim razie o rad─Ö. Jestem w drugiej klasie a ju┼╝ my┼Ťl─Ö o maturze tak strasznie si─Ö boj─Ö, jeszcze nawet nie wiem co chce zdawa─ç. Na pocz─ůtku my┼Ťla┼éam o historii, ale kiedy ucz─Ö si─Ö na sprawdzian to musz─Ö robi─ç to tydzie┼ä przed ┼╝eby dosta─ç pi─ůtk─Ö, taka jestem tempa :cry: a po jakim┼Ť tygodniu wszystko zapominam. W gimnazjum by┼éo lepiej bo nauczyciel bardziej zwraca┼é uwag─Ö na fakty ni┼╝ na daty a teraz jest zupe┼énie odwrotnie. I co mi z tego, ┼╝e wiem kiedy jest taka a taka bitwa jak nie wiem czemu do niej dosz┼éo. sad sad
Pomy┼Ťla┼éam, ┼╝e je┼Ťli nie historia to mo┼╝e historia sztuki i chocia┼╝ mam pami─Ö─ç wzrokow─ů to i tak wiem, ┼╝e nie jestem w stanie nauczy─ç si─Ö wszystkich obraz├│w tego ┼Ťwiata na pami─Ö─ç. Dlatego mo┼╝e wy mi poradzicie jak si─Ö uczy─ç ┼╝eby co┼Ť mi chocia┼╝ w tej g┼éowie zosta┼é no i jakie przedmioty wybra─ç na matur─Ö. Nie chc─Ö s┼éysze─ç o matmie, fizyce i chemii. :evil:

Offline

 

#21 2006-09-07 00:07:54

AineNiRigani
U┐ytkownik

Re: Witaj szkoło!...

Musisz sama sobie zrobi─ç notatki. Jestem przera┼╝liw─ů gadu┼é─ů, ale notatki musze miec ┼Ťcis┼ée i konkretne. I takie s─ů najlepsze w przypadku nauki historii (przynajmniej w moim przypadku). Ja te┼╝ jestem wzrokowcem i zawsze kazde wydarzenie historycznie dziele na przyczyny, przebieg skutki (80-90% temat├│w mo┼╝esz tak zrobi─ç). Panowanie w┼éadc├│w mo┼╝esz opisa─ç w punktach (mo┼╝na podzieli─ç na polityk─Ö wewn─Ötrzn─ů i zewn─Ötrzn─ů).
Zawsze wszystko na zasadzie planu - w punktach lub podpunktach. Je┼Ťli w temacie s─ů jakie┼Ť fajne ciekawostki, albo zaznaczam w nawiasach, albo pisze sobie na marginesach.
Notatki robi─Ö sama, wi─Öc automatycznie ucz─Ö sie co najmniej 40% (zgodnie z zasad─ů), potem ucze si─Ö wg punkt├│w. Pami─Ötaj, ┼╝e notatka ma by─ç streszczeniem, to jest Twoja pomoc. Jednak je┼Ťli mog─Ö doradzi─ç - nie przepisuj mechanicznie ksi─ů┼╝ki. Staraj si─Ö przetworzy─ç zdania - wi─Öcej do Ciebie dotrze, wi─Öcej zapami─Ötasz. I druga rzecz - d┼éugi pisany tekst utrudnia orientacje - st─ůd m├│j podzia┼é planowy. Dodatkowo po wydrukowaniu (bo ja zwykle pisa┼éam i pisze notatki na konputerze big_smile) zaznacz sobie kolorowymi zakreslaczami najwazniejsze rzeczy. Przypisz sobie osobny kolor na nazwiska, osobny na daty i jeszcze osobny na poj─Öcia (albo wypisz sobie osobno poj─Öcia do kazdego tematu - na pewno nie zaszkodzi big_smile) a jeszcze osobny na inne wa┼╝ne rzeczy i u┼╝ywaj ich tylko do przypisanych dziedzin
Podam przykład mojej notatki na temat zjazdu gnieźnienskiego (kursywa to moje prywatne notatki do notatki - przemyslenia, uzupelnienia lub pytania:

I ŹRÓDłA:
1.KRONIKA THIETMARA :
- Cesarz podchodz─ůc do Gniezna zosta┼é przywitany przez “biskupa tego miasta Ungera i wprowadzony do ko┼Ťcio┼éa NM Panny”
- Cesarz utworzy┼é w tym mie┼Ťcie arcybiskupstwo, na jego czele postawi┼é Radzima i podporz─ůdkowa┼é mu 3 sufragant├│w:
* kołobrzeskiego - Reinberna,
* krakowskiego - Poppona,
* wrocławskiego - Jana
* Unger został wyjęty spod władzy metropolity
- Unger “biskup tego miasta” nie wyrazi┼é zgody na utworzenie arcybiskupstwa, gdy┼╝ ca┼éy kraj dot─ůd podleg┼éy jego jurysdykcji, zosta┼é mu odj─Öty.
- Mimo protestu, fakt ten uważany był za Thietmara za prawomocny i legalny.
- Dlaczego Thietmar pomin─ů┼é wydarzenia z Rzymu?

2.KRONIKA GALLA ANONIMA - opisuj─ůc Boles┼éawa u┼╝ywa s┼éowa “rex” ( a nie “dux” )

3.ROCZNIK HILDESHEIMSKI
- O powo┼éanie na stolec arcybiskupi Gaudentego osobi┼Ťcie wyst─ůpi┼é Boles┼éaw.
- Fakt zwo┼éania do Gniezna synodu ko┼Ťcielnego, kt├│rego g┼é├│wnym przedmiotem obrad by┼éo ustanowienie ustroju terytorialnego i administracyjnego metropolii.
- Rozdysponowanie 7 (! )biskupstw.
- Wszystkie te czynno┼Ťci podj─Öte by┼éy za uprzedni─ů zgod─ů papie┼╝a, a cesarz by┼é organem wykonawczym.

4.“PASJA ┼ÜW. WOJCIECHA” ( hagiografia autorstwa Brunona z Kwerfurtu ) ┼║r├│d┼éa z kt├│rych korzysta┼é Gall
5.BULLA PAPIE┼╗A SYLWESTRA II
6.NAGROBEK CHROBREGO Z XIII / XIV w. - napis w/g którego Otto koronował Bolesława

II. FAKTY:
1.W 1000 r. cesarz Otton III przybył do Polski ( 8 - 9 marca ).
2.Nast─ůpi┼éa wymiana dar├│w : Boles┼éaw otrzyma┼é gw├│┼║d┼║ z krzy┼╝a Pa┼äskiego oraz w┼é├│czni─Ö ┼Ťw. Maurycego, a Otton rami─Ö ┼Ťw. Wojciecha.
3.Otton włożył na skronie Chrobrego swój diadem
4.Postanowienia zjazdu:
- rozlu┼║nienie wi─Öz├│w zale┼╝no┼Ťci od Niemiec,
- zniesiono trybut i zwi─ůzane z nim obowi─ůzki od czas├│w Mieszka I w┼éadca Polski uznawa┼é zwierzchnictwo nad sob─ů i swoim krajem cesarza niemieckiego. Na dow├│d tego p┼éaci┼é mu trybut, a w razie potrzeby mia┼é stawi─ç si─Ö osobi┼Ťcie na ka┼╝de wezwanie )
- Chrobry zosta┼é wyniesiony do godno┼Ťci “wsp├│┼épracownika cesarstwa”. (Zosta┼é suwerenem, w┼éadc─ů niezale┼╝nym, jednak w ramach powszechnego pa┼ästwa otto┼äskiego ( w/g wizji Ottona, Polska mia┼éa by─ç pe┼énoprawnym cz┼éonem cesarstwa - og├│lnochrze┼Ťcija┼äskiego imperium, sk┼éadaj─ůcego si─Ö z 3 centralnych cz─Ö┼Ťci: Germanii z Niemcami, Galii z Rzymem ( i przysz┼éo┼Ťci Francj─ů ) i S┼éowia┼äszczyzny z Polsk─ů,
- wprowadzenie w ┼╝ycie postanowienia o utworzeniu metropolii gnie┼║nie┼äskiej, na czele kt├│rej stan─ů─ç mia┼é brat ┼Ťw. Wojciecha. Mia┼éa si─Ö ona sk┼éada─ç z biskupstw: wroc┼éawskiego, krakowskiego i ko┼éobrzeskiego.
Misyjne biskupstwo Ungera przekszta┼écono w biskupstwo pozna┼äskie o w┼éadzy ograniczonej tylko do wyznaczonego obszaru. Unger podlega─ç mia┼é bezpo┼Ťrednio papie┼╝owi. Po jego ┼Ťmierci biskupstwo mia┼éo by─ç podporz─ůdkowane Gnieznu ( Unger by┼é biskupem misyjnym. Obszar jego wp┼éyw├│w obejmowa┼é ca┼éy kraj. Po utworzeniu arcybiskupstwa jego w┼éadza zosta┼éa ograniczona ).

- Nie wiadomo w kt├│rym momencie procedury tworzenia arcybiskupstwa Unger z┼éo┼╝y┼é protest ( mimo to, nie zdo┼éa┼é zahamowa─ç procesu ) i jaka by┼éa jego nota prawna. Unger musia┼é by─ç w├│wczas jeszcze biskupem misyjnym, wi─Öc papie┼╝ m├│g┼é swobodnie rozporz─ůdza─ç jego osob─ů i terenami misyjnymi ( i odda─ç je Radzimowi)

TEORIE HISTORYKOW NA TEMAT WYDARZEN ZJAZDU:

LELEWEL
1.Wydarzenia z 1000 r. nie by┼éy koronacj─ů. By┼éo to nadanie tytu┼éu patrycjusza ( tytu┼éu rozpowszechnionego, ale nic z sob─ů nie nios─ůcego ).
2. Nie jest to prawd─ů. procedura nie pokrywa si─Ö z procedur─ů nadania patrycjatu. Prawo inwestytury mia┼é ka┼╝dy w┼éadca niezale┼╝ny.

WASILEWSKI
1.Na podstawie dzie┼éa “Breviarium” Nicefora znalaz┼é podobie┼ästwa w wydarzeniach z 1000 r. do bizantyjskiej ceremonii nadania godno┼Ťci “syna cesarskiego” i zaliczenia w poczet “rodziny w┼éadc├│w”.
Najwyższe miejsce przeznaczone było dla cesarza. Niżej w hierarchii byli tzw. bracia i synowie cesarscy. Najniżej usytuowane były państwa wasalne.
2.Odrodzenie zwyczaj├│w bizantyjskich nast─ůpi┼éo za Karola Wielkiego, a nast─Öpnie w X w. za Ottona I, kt├│ry pr├│bowa┼é odbudowa─ç co┼Ť w rodzaju “rodziny w┼éadc├│w” z o┼Ťrodkiem w Niemczech ( Thietmar pisa┼é, ┼╝e Mieszko I posiada┼é tytu┼é “przyjaciela cesarskiego” ).
3.Otton III marz─ůcy o zjednoczeniu ┼Ťwiata chrze┼Ťcija┼äskiego wyni├│s┼é Boles┼éawa do godno┼Ťci “brata cesarskiego”. Sojusz ten scementowa─ç mia┼éo wr─Öczenie w┼é├│czni. Ranga brata mia┼éa by─ç najwy┼╝sz─ů w nowo odnowionym cesarstwie.
4.Tak─ů sam─ů tez─Öwysun─Öli historycy niemieccy. Do jej obalenia przyczynili si─Ö naukowcy polscy. Znaleziony przez nich kodeks honorowy, przewidywa┼é jak nale┼╝a┼éo nadawa─ç tak─ů godno┼Ť─ç:
- Osoba nadaj─ůca tak─ů godno┼Ť─ç ma zna─ç osob─Ö, kt├│rej godno┼Ť─ç jest nadawana ( Otton nie zna┼é Boles┼éawa ),
- Ewentualnemu patrycjuszowi nale┼╝y na┼éo┼╝y─ç wieniec ze z┼éotych li┼Ťci
( ┼╝aden przekaz tego nie podaje ),
- Osoby te nie wymieniaj─ů si─Ö darami
( Boles┼éaw i Otton wymienili mi─Ödzy sob─ů hojne dary ),
- Patrycjusz mia┼é by─ç osob─ů podleg┼é─ů
( Boles┼éawowi ofiarowano w┼é├│czni─Ö ┼Ťw. Maurycego – symbol w┼éadzy ),
- Patrycjusz nie miał prawa inwestytury
( Otton przekazał Bolesławowi takie prawo ).



LABUDA
1.Na podstawie wzmianki o obecno┼Ťci w 1001 r. w Rzymie poselstwa, wysnu┼é wniosek, ┼╝e poselstwo to pojecha┼éo po koron─Ö ( wzmianka m├│wi tylko o obecno┼Ťci poselstwa. Nic wi─Öcej ).
2.Dzier┼╝awy piastowskie ju┼╝ od czas├│w Mieszka I by┼éy w┼éasno┼Ťci─ů ┼Ťw. Piotra, tote┼╝ Boles┼éaw I zobligowany by┼é zwraca─ç si─Ö o koron─Ö do Rzymu.
3.Po wybuchu buntu w Niemczech sprawa korony została odłożona. W 1002 r. umiera Otton i cesarzem zostaje Henryk II - przeciwnik Polski i polskiej koronacji.
4.Sylwester II chciał uzyskać poparcia cesarza. Henryk obiecał je w zamian za odmowę polskim staraniom o koronę.
5.Poseł polski Astryk Anastazy zdradza Chrobrego i uzyskuje koronę dla Szczepana.
6.W 1018 r. po pokonaniu Henryka II Chrobry bezskutecznie ponawia starania o koron─Ö.
7.W 1025 r. Chrobry sam się koronuje, bez zgody ( namaszczenia udziela arcybiskup gnieźnieński ),
8.Zjazd był synodem.
9.┼╣r├│d┼éa m├│wi─ůce o koronacji w 1025 r. :
- Biografia Konrada II ( autorstwa kapelana dworskiego Wippona ) - Chrobry przyw┼éaszczy┼é sobie z krzywd─ů kr├│la niemieckiego insygnia kr├│lewskie oraz miano kr├│la,
- Kronikarz kwedlinburski,
- Annalista z Magdeburga
- Rocznik kapituły krakowskiej,
- Rocznik Kr├│tki
- Rocznik poznański (wszystkie w/w źródła powstały na długo po zjeździe)

MULARCZYK
1.W X w. cesarz ┼Ťwiecki mia┼é prawo koronacji. Najwa┼╝niejsza by┼éa cz─Ö┼Ť─ç ┼Ťwiecka. Sakra by┼éa tylko namaszczeniem, upi─Ökszeniem ( m├│g┼é jej udzieli─ç Gaudenty ). Ten stan utrzyma┼é si─Ö do czas├│w Grzegorza VII i walki o inwestytur─Ö.
2.┼╣r├│d┼éa niemieckie podaj─ů, ┼╝e w 1025 r. nast─ůpi┼éa koronacja kr├│la polskiego. Nikt nie podwa┼╝a faktu koronacji Mieszka II w 1025 r. Je┼Ťli w tym samym roku odby┼éy si─Ö 2 koronacje, to wielkim zaniedbaniem i nietaktem by┼éoby odnotowanie tylko jednej i pomini─Öcie kt├│rego┼Ť z w┼éadc├│w ( w tym czasie Polska by┼éa licz─ůcym si─Ö na arenie europejskiej krajem ), a nie by┼éo to w niczyim interesie.
3.Mieszka koronował ojciec, więc Chrobry musiał być królem.
4.W X w. chor─ůgiew i w┼é├│cznia by┼éy symbolem w┼éadzy kr├│lewskiej. Mia┼éy silniejsz─ů moc ni┼╝ korona.
5.Monety okoliczno┼Ťciowe Boles┼éawa ( “Boleslavus magnus rex” ) datowane na 1010 – 1013/14 r.
6.W 1001 r. było poselstwo w Rzymie, ale nigdzie nie jest napisane, że było po koronę.
7.Zar├│wno Gall, jak i Thietmar pisz─ů o zje┼║dzie jak o koronacji ( Gall pisz─ůc o Boles┼éawie u┼╝ywa s┼éowa “rex” ).
8.┼╣r├│d┼éa m├│wi─ůce o koronacji w 1000 r.
- Adam z Bremy - nie wspomina o koronacji Chrobrego w 1025 r.
- Pasja ┼Ťw. Wojciecha
- Gall Anonim,
- Thietmar
- rocznik hildesheimski

MA┼éECKI – Boles┼éaw ju┼╝ w 995 r. poczuwa┼é si─Ö kr├│lem
GRODECKI – w 1000 r. nie by┼éo koronacji, ale by┼éa na ni─ů zgoda
┼éODY┼âSKI – w 1000 r. Boles┼éaw otrzyma┼é koron─Ö “┼Ťwieck─ů”. Pozosta┼éa mu do dope┼énienia sakra.
JEDLI┼âSKI – nie ma czego┼Ť takiego jak “podw├│jna koronacja”. Od czas├│w Karoling├│w wa┼╝niejsza by┼éa koronacja cesarska. Dopiero Ottonowie wprowadzili dodatkowo sakr─Ö.


Nawet kojot na kamieniu mo┼╝e dosta─ç wilka...
http://swiataine.blogspot.com/

Offline

 

#22 2006-09-07 00:21:02

AineNiRigani
U┐ytkownik

Re: Witaj szkoło!...

rownie czesto robie tabelki.
Przyczny - przebieg - skutek
bitwa-dow├│dca-wynik-data-najwa┼╝niejsze wydarzenia
I chyba na tym zako┼äcz─Ö wym─ůdrzanie si─Ö :twisted:


Nawet kojot na kamieniu mo┼╝e dosta─ç wilka...
http://swiataine.blogspot.com/

Offline

 

#23 2006-09-07 14:17:37

megg
U┐ytkownik

Re: Witaj szkoło!...

Ja te┼╝ robi─Ö podobne notatki smile Te┼╝ jestem wzrokowcem (Aine, wiem, co powiesz, ale wyw─ůcha─ç wiedz─Ö troch─Ö trudno big_smile ) i musz─Ö te┼╝ mie─ç rozpisane w punktach, prosto i pokolorowane, w moim przypadku "nabazgrane"-z takich bazgr├│┼éek mi si─Ö najlepiej uczy─ç. Z historii, jak uczy┼éam si─Ö do matury, te┼╝ pisa┼éam wszystko w punktach i przyczynowo-przebiegowo-skutkowo. Na studiach moje notatki z literatury ju┼╝ s─ů hm...dziwne, bo te┼╝ pytali o dziwne rzeczy i trzeba by┼éo przestawi─ç sobie my┼Ťlenie wink Jednak ja robi─Ö prawie zawsze notatki r─Öcznie-z takich zapami─Ötuj─Ö wiecej ni┼╝ z komputerowych, chyba ┼╝e notatki maj─ů s┼éu┼╝y─ç og├│┼éowi ludzko┼Ťci (czasem trzeba si─Ö by┼éo dzieli─ç zadaniami niestety). Szuka┼éam te┼╝ jakiej┼Ť swojej przyk┼éadowej notatki, ale znalaz┼éam tylko z adaptacji "Leara" Kurosawy, chyba zatem nie b─Öd─Ö wkleja─ç wink
Ale Katarzyno w drugiej klasie jeszcze nie martw si─Ö matur─ů-na to jeszcze b─Ödzie czas!! A histori─Ö polecam, je┼Ťli nie masz ┼Ťcis┼éego umys┼éu. Przyjemnie si─Ö tego uczy, przynajmniej ja mi┼éo wspominam smile

Offline

 

#24 2006-09-07 14:18:34

kitty
U┐ytkownik

Re: Witaj szkoło!...

Mnie zawsze myl─ů tabelki, punkty, ┼éa┼äcuchy przyczynowo - skutkowe itp, itd. Wol─Ö dok┼éadne opisy wydarze┼ä i a┼╝ boj─Ö si─Ö, co b─Ödzie, jak wkrocz─Ö na powa┼╝niejsz─ů ┼Ťcie┼╝k─Ö edukacji historii. roll

Offline

 

#25 2006-09-07 15:00:49

AineNiRigani
U┐ytkownik

Re: Witaj szkoło!...

Zdaj─Ö sobie spraw─Ö, ┼╝e ka┼╝dy ma swoje w┼éasne metody, a to co przedstawi┼éam s─ů wy┼é─ůcznie moje. Mo┼╝e nie s─ů idealne, ale jednak oparte na zasadach psychologii i dydaktyki.
Zacze┼éa┼Ť od tego, ┼╝e nie mo┼╝esz zapami─Öta─ç, ┼╝e nie potrafisz si─Ö uczy─ç efektywnie, ┼╝e mimo ┼╝e si─Ö uczysz wychodzi, ┼╝e si─Ö nie nauczy┼éa┼Ť.
Mo┼╝e wi─Öc jednak czas zmieni─ç metody nauki, zamiast brn─ů─ç dalej? Aby m├│c zda─ç obecn─ů matur─Ö historii nie da si─Ö ku─ç na pami─Ö─ç. Trzeba j─ů rozumie─ç, ┼é─ůczy─ç pewne fakty pozornie niezwi─ůzane ze sob─ů (ot przyk┼éad - to, ┼╝e w 1918 Polska odzyska┼éa niepodleg┼éo┼Ť─ç by┼éo skutkiem bezpotomnej ┼Ťmierci Kazimierza Wielkiego). A z opis├│w nie masz na to zbyt wielkiej szansy. Niestety.


Nawet kojot na kamieniu mo┼╝e dosta─ç wilka...
http://swiataine.blogspot.com/

Offline

 

Stopka forum

Powered by PunBB
© Copyright 2002–2008 PunBB