Strona poświecona Jane Austen
Nie jesteś zalogowany.
Nie znalaz?am nigdzie takiego w?tku. Je?li ju? istnieje, to przepraszam.
Poszukuj? ju? od jakiego? czasu muzyki do której ta?czono w Anglii na prze?omie XVIII i XIX w. Znalaz?am na Amazonie kilka p?yt z English Country Dances, ale nie mog? wytropi? ?adnego konkretnego kompozytora, który tworzy? tego typu muzyk?. Bardzo mi si? podobaj? te ta?ce, typu quadrille czy kontredans i wydaje mi si?, ze s? zaliczane raczej do muzyki folklorystycznej ni? klasycznej. Znalaz?am zespó?, który nagra? kilka p?yt z tak? muzyk?. Nazywa si? Bare Necessities,(ale nie znalaz?am ich nigdzie w sieci, a na Amazonie nie mam mo?liwo?ci kupi?.)
Nagrali cudn? seri? p?yt. Utworów z tych p?yt mo?na pos?ucha? tutaj: http://www.cds-boston.org/ecdc/
Strasznie mi si? podobaj?, jest troch? utworów wykorzystanych w ekranizacjach JA. Ale to niestety tylko 30 sekundowe kawa?ki. Mo?e kto? wie, gdzie mo?na znale?? tak? muzyk? w formacie mp3? Bo ja znalaz?am tylko MIDI
Jeszcze kilka linków do stron z nutami itp.:
http://www.englishcountrydancing.org/links.html
http://www.contemplator.com/folk.html
Offline
Chyba wi?kszo?? takich utworów by?a anonimowa , bo pochodzi?a z tradycji , albo napisana przez ma?o znanych i zapomnianych dzi? kompozytorów , specjalizuj?cych si? w muzyce tanecznej . Tak samo na kontynencie znani s? tylko Straussowie ojciec i syn , o innych twórcach ta?ców wiedz? chyba tylko specjali?ci od historii muzyki .
Offline
No... z tym kontynentem to nie tak do ko?ca jest, bo konkuruj?cego ze Straussami Josepha Lannera dobrze si? zna...
Offline
No i na tym w?a?ciwie koniec , a przeci?tny ?miertelnik o Lannerze nigdy nie s?ysza? , wi?c o nim nie pisa?am , bo jest ma?o znany w?ród osób nie zajmuj?cych si? muzyk? zawodowo (z chlubnymi wyj?tkami )
Offline
?eby o Lannerze s?ysze? wystarczy ?ledzi? koncerty noworoczne z Wiednia
PS. W grudniu co? pisa?em: http://www.janeausten.pl/modules.php?na … mp;sid=264
Offline
Zgadza si? , ale tylko niektórzy to robi? , wi?kszo?? narodu twierdzi ?e "Szopen atakuje" i zmienia kana?
Offline
Ale w m?odo?ci JA ta?czono chyba do muzyki nieco dawniejszej, tzn mam na my?li ta?ce XVIII-wieczne (a nawet XVII-wieczne) Nie wiem na ile mo?na wierzy? ekranizacjom, ale cz?sto wykorzystywane s? utwory barokowe (np. H. Purcell w DiU 2005) Wydaje mi si?, ?e bawiono si? raczej przy tradycyjnej, znanej muzyce-co mo?e oznacza?- muzyce sprzed 100 lat. W ka?dym razie, nie wydaje mi si?, ?eby kompozytorzy znani nam dzi? z 1 po?owy XIX w. królowali na wiejskich balach. A mo?e nie by?o wiele tych utworów, skoro w ekranizacjach pojawia si? tyle razy Hole in the wall wspomnianego Purcella (utwór opisywany chyba na tym forum:)
No wi?c nadal licz?, ?e jaki? znawca muzyki o?wieci mnie w kwestii muzyki tanecznej, ale mo?e nie koniecznie XIX, lecz raczej XVIII-wiecznej ) [nie wiem czy szuka? czego? barokowego, klasycystycznego czy folkowego:P
Do czego ta?czono na wiejskich balach???
(ciekawe czy za 200 lat nasi prawnukowie b?d? sobie zdawa? spraw?, ?e my na weselach ta?czyli?my do disco-polo:/ (i nie tylko ci, którzy na co dzie? uciekaj? przed atakami Chopina:)
Offline
Ostro?nie z t? muzyk? XVII wieczn? -- w tym czasie muzyka bardzo szybko si? 'dezaktualizowa?a' (mo?e tak jak teraz, ale teraz mamy kilka nurtów jednocze?nie: w klasyce s?ucha si? cz?sto utworów sprzed 200 lat; w muzyce rozrywkowej wspomina m?odo??, jakkolwiek ona by wypad?a; a jednocze?nie jest muzyka jednosezonowa.)
Offline
Pytanie te? kto gra? do ta?ca - czy sprowadzeni z Londynu muzycy czy miejscowi grajkowie , w pierwszym przypadku pewnie byli to akurat najmodniejsi kompozytorzy ta?ców , w drugim mog?y to by? utwory równie? folkowe , anonimowe .
Offline
Nie wiem czy moja odpowiedz co? jeszcze da, bo to stary temat, ale muzyk? do kontredansów, zw?aszcza do tych które widzimy na filmach, s? z Playforda, ktory sam byl tez muzykiem, posiadal wlasna drukarnie, lubil grac wiec zaczal spisywac nuty i choreografie w notes, wydan Johna Playforda jest ze 17, tanczono je takze w XIX wieku, oprocz innych ksiazeczek wydawanych pozniej. ( Thompson). Style tancow trzeba rozdzielic, mniej wiecej po 1820 pojawil sie Walc, ktory duzo zmienil, wczesniej byl to taniec ludowy, i tanczylo sie go bardzo szybko wirujac po okregu, wiec na salonach byl bardzo wystylizowany. Zazwyczaj grali na takich potancowkach grajkowie ze wsi, jesli chodzi o wyzsze sfery pojawialy sie zespoly muzyczne na czele ze znanym kompozytorem.
Nazwisk nie znamy tych co komponowali muzyke taneczna, dlatego ze muzyka taneczna nie byla tak nobilitowana jak kompozycje do sluchania np Sonaty. Czesto tez melodie sa tradycyjne, stare, jak np Greenslevees, znane tez u Playforda jak i u Feuilleta ( XVIII w).
Jesli sie przyjrzec pierwszemu wydaniu Playforda, mozna zauwazyc ze do kazdego tanca, dodana jest linia melodyczna w formie zapisu nutowego, jesli ktos ma znajomych muzykow, moze poprosic o zagranie. Niestety nie spotkalam sie z nagraniami kontredansow polskich zespolow. Ja korzystam z CD, takich jak :
http://www.amazon.com/John-Playfords-Po … B000002047
oraz z nagran Barbary Seagal, ktora bardzo swietnie uczy tychze kontredansow.
http://www.thorn.demon.co.uk/Segal.htm
Pozdrawiam wszytskich
Offline
Wiejskie ta?ce by?y skoczne. To co pokazuj? na filmach to bzdura. Chodzi o to, ?eby by?o bardziej romantycznie i dystyngowanie, wi?c choreografowie robi? co? w rodzaju pomieszania menueta z polonezem, ale tak si? nie ta?czy?o.
Walc pojawi? si? w Anglii wcze?niej, ok 1812, ale przyj?? si? dopiero po 1815, tylko ?e to by? taki ?wawy taniec w kó?ko. Ta dystyngowana forma, któr? znamy jako walc angielski, pochodzi dopiero z XX w. Tu jest walc z ko?ca XIX w. http://www.youtube.com/watch?v=pbEfNime … re=related
Ta?ce zmienia?y si? tak jak moda, a moda w okresie regencji, czyli lekkie zwiewne sukienki, pozwala?a na nieformalno??. By?o du?o skakania, klaskania itp. Najbardziej zbli?ony jest ten taniec z DiU 2005 z pocz?tku filmu. Tylko, ?e takie ta?ce nie pasuj? do naszego wspó?czesnego wyobra?enia o romansie.
W Netherfield Darcy proponuje Lizzy, ?eby zata?czy? reela. Nie jest to a? tak szybki taniec jak nasz oberek, ale powolny te? nie jest: http://www.youtube.com/watch?v=5DJXsfi_7ZM
Uwa?ano, ?e reel jest tak bezpo?rednim ta?cem, ?e nadaje si? tylko do ta?czenia w zaufanym gronie.
Problem z ta?cami angielskimi cz??ciowo bierze si? st?d, ?e nie s? one kultywowane tak jak nasze, wi?c nie ma ci?g?o?ci, zespo?ów ludowych, które by je tak dobrze przechowywa?y. S? ró?ne grupy, które próbuj? je odtwarza?, ale to nie to samo.
W XIX w. przyj?? si? te? nasz mazur i czasem polonez, ale oba by?y ta?czone ?le, w bardzo uproszczonej formie, bo ludzie zagranic? nie potrafili si? nauczy? a? tak trudnych kroków. Oto przyk?ad: http://www.youtube.com/watch?v=tR3oOmvx5ew
Offline
A tu jest quadrille: http://www.youtube.com/watch?v=hwF16IvY984
Offline
Ale przy walcu si? nie podskakuje tak jak ci tancerze , to wygl?da raczej oberkowato , no chyba ?e to walc ameryka?ski
Prawdziwego mazura mo?na zobaczy? w przedwojennych polskich filmach i niektórych filmach z Janem Kiepur? . Krok mazurowy wygl?da troszk? inaczej ni? ta baletowa "wariacja na temat" no i mazur jest troch? szybszy ni? tutaj pokazano i ?eby go zata?czy? potrzeba co najmniej czterech par tancerzy , bo jest to taniec figurowy .
Offline
a co do muzyki to czy kto? ma jaki? fajny podk?ad muzyczny, który by sie nadawa? do jazdy figurowej na lodzie ( nie za szybki i nie za wolny)? szukam dla mojej córki. Utwór nie mo?e byc kródszy ni? 3 minuty.
Offline
Ale w?a?nie chodzi o to, ?e w czasach Austen w walcu si? podskakiwa?o. Ten który znamy my jest z XX w.
Mazura, tak jak mówi?am, uproszczono w wersji zachodnioeuropejskiej. Tam s? ró?ne formy jak waltz-mazurka, polka-mazurka itp. Ale ten mazur, którym zarazili Europ? nasi ?o?nierze we Francji by? znacznie bardziej spontaniczny. Mazura przeplata?o si? z kujawiakiem i oberkiem, i dopiero ta mieszanka nazywa?a si? mazurkiem, od którego Francuzi a pó?niej Anglicy wzi?li nazw? na to co? co ta?czyli sami.
Jest do?? malowniczy opis mazura w biografii Chopina autorstwa Liszta. Wg autora nikt kto nie by? w Polsce w XIX w. nie ma poj?cia o tym jak ta?czono. I on tam w?a?nie k?adzie nacisk na taniec poszczególnych par, które wy?aniaj? si? z grupy tancerzy. Zarówno kobieta jak i m??czyzna si? popisuj? przed reszt?. Taki flirt po??czony z akrobacj?.
Offline