Ogrˇd Jane Austen

Strona poÂwiecona Jane Austen

Nie jeste zalogowany.

Og│oszenie

#1 2008-09-12 00:10:10

retezat
U┐ytkownik

Męskie głosy - Male Voices

Witam,

Troch─Ö gmera┼éem sobie ostatnio po sieci i natkn─ů┼éem si─Ö na stronk─Ö z ciekawymi i momentami zaskakuj─ůcymi"m─Öskimi" impresjami nt. Jane Austen, jej tw├│rczo┼Ťci, filmowych adaptacji, itp. - http://www.theloiterer.org/ashton

Osobi┼Ťcie najbardziej zainteresowa┼éy mnie impresje Ashtona Dennisa nt. DiU.
Wiem, wiem, wiele z jego tez przewija┼éo si─Ö w r├│┼╝nych Waszych postach i r├│┼╝nych w─ůtkach. Tezy te maj─ů jednak w tych impresjach solidne i niekiedy b┼éyskotliwe uzasadnienia.

Jako jeden z niewielu facet├│w od czasu do czasu tu co┼Ť pisuj─ůcych poczu┼éem si─Ö poniek─ůd wywo┼éany do tablicy i spr├│bowa┼éem przet┼éumaczy─ç ich fragmenty - moim zdaniem b. ciekawe (nie bijcie smile - jestem stuprocentowym amatorem; tytu┼éy fragment├│w moje):

Natura Jane Austen a Darcy

"Jakie usposobienie JA nada┼éa Darcy'emu? Chcia┼ébym przedyskutowa─ç t─Ö kwesti─Ö, bo bardzo interesuj─ůcy jest spos├│b, w jaki ona rozwija jego osobowo┼Ť─ç i charakter. By─ç mo┼╝e zaskakuj─ůco, zaczn─Ö od jednej ze wsp├│┼éczesnych opinii o samej JA – od opisu pochodz─ůcego od jej brata, sir Francisa Austena. Pochodzi on z listu napisanego po jej ┼Ťmierci(w 1852r) do rodziny jej ameryka┼äskich wielbicieli.

„Mia┼éa pogodne usposobienie i nie┼éatwo si─Ö irytowa┼éa, a chocia┼╝ z rezerw─ů odnosi┼éa si─Ö do obcych i niekt├│rzy zarzucali jej wynios┼éo┼Ť─ç, to w towarzystwie tych, kt├│rych kocha┼éa jej wrodzona ┼╝yczliwo┼Ť─ç i dobro─ç skutecznie si─Ö objawia┼éy…"
[autor przytacza wi─Öcej podobnych opinii]

Możliwe więc, że przyjaciel JA, Darcy, szeptał swojemu twórcy: "We neither of us perform to strangers."

[poniewa┼╝ nie mam polskiego t┼éumaczenia DiU znan─ů kwesti─Ö Darcy'ego pozostawi┼éem po angielsku]

El┼╝bieta Bennet a Darcy - pocz─ůtki znajomo┼Ťci